Alte cărţi:

 

Sfumato

Ziarul: CAȚAVENCII
Autor: CRISTIAN TEODORESCU Data: 2 DECEMBRIE 2019


Daneliuc, fotbaliștii și ontologia

M-am săturat de cei care tot zic despre Mircea Daneliuc regizorul că s-a apucat să scrie și proză. Din 1997, cīnd i-a apărut prima carte, un roman, Daneliuc a publicat īncă nouă romane și patru volume de proză scurtă, majoritatea foarte bune. Recunoști ce scrie el dintr-o sută de prozatori. Are stilul lui de neconfundat īncă de la debut și gīndirea artistică a cuiva care pare să știe toate secretele prozei, īncīt propriile lui secrete de fabricație sīnt ale unui scriitor care nu mai stă să se scarpine īn cap ca să-și descopere originalitatea și „ca să se reinventeze”.
Daneliuc īși stăpīnește demonii lăuntrici fără să aibă aerul unui dresor care-și domesticește sălbăticiunile. Această aparentă simplitate și oralitatea „de cartier” a scriitorului sīnt, de fapt, datele unui autor excepțional, care a dat curs cu īntīrziere și acestei a doua vocații a lui.
Omul e dificil, ai zice, dar dacă stai de vorbă cu el, constați că e sătul de proști și că așa-zisa lui părere de bine despre sine īnsuși nu e decīt dorința unui mare artist de a fi īnțeles măcar pe aproape īn ceea ce face, fără ca el să se apuce să dea explicații. Daneliuc are geniu oral, dar spre deosebire de alții, care se mulțumesc să sclipească īn oralitate, el pune pe hīrtie ce are de povestit.
Īn Sfumato, Daneliuc și-a inventat ca protagonist un fost jucător de fotbal celebru, devenit antrenor respectat și care se pricepe și la ale vieții. Dacă Daneliuc și-ar fi scris romanul respectīnd canoanele romanului clasic, īnțelegīnd prin asta și aventurile moderniste sau postmoderniste ale genului, cartea asta ar fi avut cel puțin de două ori mai multe pagini. Aici, īnsă, totul e eliptic formulat, īn acel limbaj al oralității noastre cea de toate zilele īn care un cuvīnt face cīt o descriere, iar altul cīt o analiză psihologică detaliată.
Daneliuc știe, ca puțini scriitori romāni, resorturile comunicării noastre obișnuite și mai ales ce așteptăm și cīt īnțelegem unii de la alții īn īncercările noastre zilnice de a ne face īnțeleși de ceilalți. Așa că, paradoxal, chiar dacă ești īnvățat cu așa-numitul limbaj al oralității persoanelor cu oarece pretenții din București, adus īn proză, de multe ori te īntorci asupra cīte unei propoziții a lui Daneliuc ca să o poți īnțelege. Fiindcă īn te miri ce vorbe zilnice ale lumii noastre cu diplome și cariere de succes, prozatorul știe să descopere, ca și Caragiale, metafore mai mult sau mai puțin involuntare, de un umor devastator, sau monumente de stupizenie cu ștaif.
Tot ca și Caragiale, Mircea Daneliuc nu-și face iluzii nici despre țăranul romān, īn care nu vede depozitarul īnțelepciunii noastre populare, fiindcă Daneliuc, cu urechea lui neiertătoare, īi aude și pe țărani debitīnd prostii cu ghiotura, īn această contemporaneitate „sfumato” īn care trăim, făcīndu-ne felurite iluzii mai degrabă naive și cel mai adesea prostești.
Cīnd am văzut cine e personajul principal al romanului, un fost fotbalist cu aplecări filosofice și cu ghinion īn amor, mai īntīi am crezut că Daneliuc o să-l foarfece īn fel și chip, indirect, făcīndu-l să se dea ca prostul īn stambă, pe limba lui. Dar uite că nu. Personajul gīndește cu capul său și o nimerește īn gīndirile sale, plus că are și o cultură generală destul de plauzibilă, la nivelul bunului-simț. Mi-a plăcut ideea lui Daneliuc.
Și citindu-i cartea, mi-am adus aminte că Albert Camus a fost fotbalist profesionist īn tinerețe, că aristocratul Henry de Montherlant a cochetat și el cu fotbalul, dar mai mult cu fotbaliștii, și că Rică Răducanu al nostru, chiar dacă nu le-a avut cu școala, o nimerește īntr-ale gīndirii filosofice, dacă-l īntrebi și altceva decīt despre fotbal.

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]