Alte cărţi:

 

ORA LANTI

Revista: Orizont Nr 10/2007 
Autor: Cristina Chevereşan

Cānd aud numele lui Mircea Daneliuc, majoritatea romānilor se gāndesc la film. Regizor, scenarist şi actor, acesta devine parte integrantă – nu arareori incomodă – din lumea cinematografiei romāneşti de top īncă de la īnceputul anilor '70. Din 1997 īnsă scrie şi romane. Cel de debut, Pisica ruptă, a făcut la vremea respectivă valuri de bestseller, intrigānd nu doar publicul, ci şi pe specialiştii care i-au acordat premiul ASPRO. Ora lanti este cea mai recentă carte publicată īn deceniul scurs de atunci. Poate nu īntīmplător, una dintre obsesiile protagonistului acestei scrieri este īnsăşi trecerea implacabilă a timpului obiectiv, greu de suprapus volutelor percepţiei subiective:
"Trebuie să admit că nu am putinţa senzorială de-a decela evenimente extrem de rapide, cum ar fi de pildă efectul şi cauza. Ce fac atunci, ca să pot trăi cīt de cīt? Inventez, dragă, Timpul – īl inventez, să zicem, la modul subliminal, īl generez, īl secret (e mai bine aşa?) ca să-mi dea procesul cu-ncetinitorul, au ralenti . Timpul, de fapt, n-are cum să existe. Este interfaţa unei neputinţe, o cīrjă. Timpu-i o iluzie mai groasă ca lumea. Lumea e deja cauzal declanşată şi sfīrşită de mult". Un om sfārşit īntr-o lume īn derivă: asta pare a fi eroul fără voie al unei vieţi fără glorie. Stratulat. George Stratulat . "Gelu, Gigi, Giani, Giovani, Pupi şi Ghighi. Fiecare apelativ īnseamnă o femeie şi-un fel de a fi tandră".

Īntre femei şi relaţii care de care mai bizare se derulează chinuit pelicula existenţei unui sclav al stresurilor, depresiilor, bolilor reale sau imaginare. Īntregul roman pare a fi o istorie a eşecurilor, dezamăgirilor, neputinţelor unui individ prea puţin adaptat realităţii. Stratulat este mai degrabă strangulat de neajunsurile propriului trup, de rătăcirile propriei minţi. Īnnebunit, cum o mărturiseşte, de vieţuirea mediocră, vāscoasă, cu īncetinitorul, dă impresia că īnoată pe loc īntr-un vārtej. Totul īn jur se derulează cu viteză, afectāndu-l direct sau indirect dar neimplicāndu-l practic ca factor de decizie. Este obiect, nu subiect al propriei vieţi, aflat īntr-o inutilă zbatere de a prelua controlul demult pierdut. Mai mult, īn postura de pacient este cobaiul unui straniu experiment de psihoterapie prin sex: un studiu de caz pentru elaborarea unei teze de doctorat.

Narator debusolat al propriilor stări şi acţiuni, Stratulat se află la intersecţia influenţelor pe care le exercită asupră-i trei femei. Din tuşe apăsate Daneliuc reuşeşte să contureze trei portrete frapante: Gilda, psiholoaga cu subite veleităţi de ziaristă, Aurora, consoartă cu probleme şi apucături groteşti şi Violeta, deputata senzuală, rasată ministresă a Culturii, protagonistă de talk-showuri şi scandaluri media. Toate iubite īntr-un fel sau altul la un moment dat, toate generatoare de o dependenţă maladivă. Sub povara elucubraţiilor alimentate clinic cu Zoloft şi Viagra, eternul perdant īşi justifică declinul prin emiterea de teorii cu alură ştiinţifică, menite să compenseze şirul patetic de īnfrāngeri imediate.

"Uite cum e cu viaţa... M-am convins că Universul e de fapt o uriaşă mistificare. Aici nu mă poţi contrazice. Ceea ce numim Spaţiu cu destulă candoare e ocupat īn realitate de un complex de Creaţii care coexistă simultan īn diferite stări iluzorii, materiale sau nu […] Ori, aceste construcţii care ne depăşesc intelectul se īntrepătrund, au puncte de interferenţă. Ca la noi īn Bermude sau īn Marea Japoniei. Ca la mine cu Violeta, cu Gilda şi Aurora... Interfeţe".
Scriitorul produce un fel de negativ al cotidianului: īn aşteptarea unei voci puternice, care să stabilească linia melodică şi să acţioneze ca principiu organizator, fundalul este animat, adeseori asurzitor, capabil să funcţioneze şi independent īn absenţa unui solo de calitate.

Daneliuc acordă o atenţie specială detaliilor ce compun acest fundal. Deşi povestea are pe alocuri un aer coşmaresc, fantastic, divorţat de realitate, ea se proiectează īntr-un cotidian perfect recognoscibil. Este īnsuşi principiul pe care prozatorul īl aplică pentru a intriga: decupează fragmente din Romānia contemporană şi alcătuieşte un colaj deconcertant. Cititorul va fi cu siguranţă antrenat īn jocul cu imagini deformate īn spatele cărora se pot ghici prototipuri. Pe cāt de deviantă pare experienţa lui Stratulat, pe atāt de veridice īi sunt circumstanţele, de la notoriul caz al răpirii jurnaliştilor romāni īn Irak pānă la īntreaga faună politică şi socială cu modele transparent deghizate. Dacă īn privinţa autenticităţii surselor de inspiraţie nu există dubii, ele vor apărea īn mintea personajului prins īn angrenajul unui univers malefic. Odată ce ambiţia deşartă, vanitatea, ipocrizia, lăcomia, desfrāul, şantajul, cinismul, manipularea, insensibilitatea devin coordonate stabile, aşteptările, emoţiile, bunele intenţii, ‚normalitatea' sunt simple accidente. "Domnule, īntreţin un gigantic spectacol de iluzionism. Tot ce pare real şi dă un sens vieţii: mărul din care muşc, troleibuzul din staţie, lumea, pantoful, cuvīntul, fumul pe care īl inspir le percep mixate şi simultane, uneltind īn a-mi da tulburarea numită luciditate... Un complot cosmogonic, o studiată construcţie cu aparenţa realităţii şi avīnd īn spate nimicul. Astfel īncīt să poţi spune īn deriziune: asta-i adevărat, asta nu. Fiecare individ īn propriul decor ficţional şi toţi īntracelaş i... Pardon? Ia gāndeşte-te la asta puţin. Nu-i aşa? Ce operă grandioasă! Ce Artă! Ştii ceva la fel de perfect?" Este doar unul dintre pasajele ce par a oferi chei de lectură atāt poveştii tragi-comice a lui Stratulat, cāt şi intenţiilor creatorului. Romanul īnsuşi are aerul unei puneri īn scenă de spectacol cu oameni şi marionete, unde absurdul şi firescul se īntrepătrund.

Īn ciuda titlului ce ar putea indica o lentoare a discursului, o temporizare a deznodămāntului, unul dintre elementele distinctive ale cărţii este chiar ritmul susţinut. Sfidāndu-şi organizarea internă, sincopele, schimbările de planuri, alternanţa de situaţii, Ora lanti se citeşte cursiv, rapid, uşor. Pe de o parte, fluiditatea lecturii ţine de specialitatea autorului: dialogul abrupt, proaspăt, lipsit de pretenţii sau ornamente inutile, adaptat protagoniştilor. Pe de altă parte, suspansul este īntreţinut prin decupajul atent al scenelor: cele 36 de capitole sunt 36 de fragmente de memorie ce retrasează īntregul īn stilul anunţat al eului narativ. "Cum am ajuns aici nu ţin minte, sunt lucruri care īncep să se şteargă. Momentele intermediare īmi scapă [] Vreau doar să spun că ceea ce īn mod nepotrivit se numeşte trecut nu-i decīt o recuperare secvenţială. […] Luaţi orice text. Tot ce e retrograd sfīrşeşte evolutiv. Aş vrea să văd undeva un mers cinstit īndărăt, măcar ficţional, dar mă tem că nu-i decīt o trufie, am spus-o. Cu simţurile astea, aşa cum le avem, ce poate cădea dinspre efect īnspre cauză"?

Pasajele meditative se īntālnesc cu cele prozaice, textul fiind presărat cu exclamaţii, īntrebări retorice, sentinţe, speculaţii, hotărāri de moment ce dau credibilitate unui personaj frămāntat. Oralitatea evidentă a frazei contribuie la impresia de spontaneitate a reacţiilor. Mai mult, răspunsul prompt al personajului la imprevizibilul din propria viaţă se aplică şi cadrului general. Daneliuc nu se dezminte, rămānānd īn război cu sistemul, cu babilonia socio-politică uluitoare pānă la dezgust. Critica practicată glisează īntre revolta acidă şi o tristeţe pătrunzătoare. Aberantul situaţional se traduce īn efecte extreme; linia dintre ilar şi grotesc, din ce īn ce mai fină, delimitează un teritoriu al alienării.
Impactul direct al prozei este asigurat şi de pronunţata coordonată vizuală. Dacă cititorului īi este uşor s㠂audă' conversaţiile protagonistului cu ceilalţi şi cu sine, el poate īn egală măsură vedea o serie de detalii menite să īi completeze imaginea mentală. Elementele astfel evidenţiate sunt de regulă elemente-surpriză ce ţin de mimică, atitudine, coduri vestimentare sau pur şi simplu "diapozitive" exterioare ce se suprapun unei stări de spirit sau adaugă un comentariu asupra stării de fapt. Īn prezentarea cărţii Octavian Soviany vorbeşte despre "verva zicerii". Există şi o vervă a īnfăţişării īn cele mai inedite, dureroase, şocante sau doar penibile ipostaze ale individului şi ale societăţii - bolnavă la rāndu-i, delirantă, năucitoare, bāntuită de tare şi obsesii. Finalul exploziv aneantizează suferinţa exprimată de acelaşi personaj pasager care inventează fără voie ‘ora lanti’: "Mi-au pus şi inimă nouă şi tot nu trăiesc. Nu simt c-am trăit".
 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]