Ediţie Specială – 1977
O producţie a Casei de filme 1; Directori de producţie: Toma Constantin, Enache Soare; Machiajul: Elena Rucăreanu; Costume: Adriana Păun, Dimitrie Sbierea; Decoruri: Filip Dumitriu, Florin Gabrea; Montaj: Iulia Vincenz; Coloana sonoră: Horea Murgu; Muzica: Lucian Mefianu; Imaginea: Florin Mihăilescu; Scenariul: Beno Meirovici şi Mircea Daneliuc; Cu: Ştefan Iordache, Ioana Crăciunescu, Costel Constantin, Mircea Albulescu, Paul Lavric, Mircea Daneliuc, Zaharia Volbea, Constantin Dinulescu, Dinu Ianculescu, Ştefan Moisescu.
Bucureşti, anii '40. Reporterul de subiecte de senzaţie Matei Olaru (Ştefan Iordache), zis şi Molani, este martorul brutalizării unei tinere de către agenţii Siguranţei (inspectorul Săvescu: Mircea Daneliuc). Intervenind īn ajutorul fetei aceasta dispare iar Molani este adus īn faţa Chestorului (Zaharia Volbea). Ameninţat cu īnchisoarea pentru vina de a fi ajutat să fugă o comunistă-urmărită de Siguranţă, ziaristul cedează aparent şantajului şi acceptă formal misiunea de a "colabora" la prinderea ei. El ia ancheta pe cont propriu, şi, cu toate că este urmărit, iar sediul ziarului "Ştirea" (patronul: Mircea Albulescu), devastat, ziaristul persistă īn ideea absurdă de a face publice abuzurile Siguranţei. Deşi protejat din umbră de colegul său de redacţie, comunistul Ştefan (Costel Constantin), Molaru este īmpuşcat de către inspectorul Săvescu.
Critica a reproşat filmului īn epocă īncīlceala narativă şi lipsa de motivare a personajelor şi a acţiunilor acestora. īn bună măsură observaţiile sīnt pertinente, īnsă imperfecţiunile story-uelui aşa cum apare īn varianta finală de montaj īşi au şi cauze obiective. Filmul trebuia să se cheme iniţial "Foc īn iarbă" iar scenariul a suferit multe modificări chiar şi după īncheierea filmărilor prevăzute iniţial de producţie. "Viza" Consiliului Culturii se lasă aşteptată, implicarea comuniştilor este considerată minoră şi montajul suferă importante amputări şi adăugiri. Premiera are loc după o lungă īntīrziere iar această post-producţie, dificilă, tergiversată şi de regizorul care-şi vede compromisă opera, īi va aduce lui Daneliuc renumele oficial de regizor rebel. Public, regizorul va fi acea persoană dificilă, cu care este foarte greu să colaborezi - este īnceputul unui proces voit de "săucanizare a lui Daneliuc" (cf. expresiei unui colaborator al regizorului - Horea Murgu).
Filmul nu trebuie receptat ca mai mult decīt este. In fond, e vorba doar de un policier cu ingredientele clasice ale genului - mister, urmărire, suspense, focuri de pistol, victime şi vinovaţi. Maniheismul personajelor ţine de aceeaşi reţetă a genului, singurele inovaţii actoriale fiind aduse personalităţii naivului justiţiar Molani, prins īntr-un angrenaj social absurd. (Unii au făcut chiar trimiteri - mutatis mutandis - la "Blow-up").
Trebuie īnsă consemnată folosirea aproape exclusivă - īn premieră romanească - a prizei directe, procedeu căruia Daneliuc īi va rămīne fidel īn toată filmografia sa ulterioară ("Glissando" e o excepţie dictată de impedimente extra-artistice). Din păcate, priza directă s-a realizat cu mijloace rudimentare iar multe dintre dialoguri sīnt aproape neinteligibile. Unii nu au văzut īnsă īn efortul lui Daneliuc un demers estetic conştient. Este amuzantă īn acest sens opinia "decanului de vīrstă" al criticii romāneşti (D.L Suchianu) care punea folosirea prizei directe pe seama salutarei tentative de ... reducere a bugetului de producţie.
|