Cursa - 1975
O producţie a Casei de filme 1. Directorul filmului: Dumitru Tofan; Machiajul: Ana Stan Decoruri şi costume: Dumitru Georgescu; Muzica: Lucian Meţianu; Coloana sonoră: Silviu Camil Montajul: Yolanda Mīntulescu; Imaginea: Florin Mihăilescu; Scenariul: Mircea Daneliuc şi Timotei Ursu, după o idee de Petru Vintilă; Interpreţi: Tora Vasilescu, Mircea Albulescu, Constantin Diplan, Olga Bucătaru, Paul Lavric, Mircea Daneliuc.
Anghel (Mircea Albulescu) şi Panait (Constantin Diplan), şoferi la o īntreprindere de utilaj greu, au misiunea de a transporta o piesa-gigant, peste munţi, la o exploatare minieră. Pe drum, cei doi o īntīlnesc pe tīnăra Măria (Tora Vasilescu), care are aceeaşi destinaţie cu scopul de a-şi reīntīlni soţul, miner pe care nu l-a mai văzut de cītva timp. Furată de bani şi acte, Măria īşi continuă drumul alături de Anghel şi de Panait, care se īndrăgostesc de ea. Tensiunea creşte īn interiorul triunghiului şi culminează cu izgonirea intrusei de către Anghel, decis să nu lase ca o "tulburare" sentimentală de moment să strice prietenia bărbătească dintre el şi mai tīnărul şi impetuosul Panait. Regretīnd gestul, Anghel pleacă īn căutarea tinerei femei pe care o regăseşte, pierzīnd īnsă legătura cu camionul condus de Panait. Cei doi rătăciţi petrec o noapte īn satul natal al lui Anghel şi Măria descoperă cauza comportamentului taciturn şi misogin al şoferului, cīndva īnşelat īn căsnicie. Refăcut după joncţiunea cu camionul, trio-ul ajunge la destinaţie. Aici Măria descoperă că cel pe care-l considera "soţul" ei, īşi īntemeiase un alt cămin.
Temperament nestăvilit, ars de dorinţa de a face film, absolventul iatecist Daneliuc bate la porţile caselor de filme din epocă: mīnecile īi sīnt doldora de proiecte şi de scenarii. "Cursa" reprezintă de fapt firimiturile de la masa unui conviv īn graţiile casei de filme 1. Timotei Ursu, regizorul care scrisese o primă variantă de scenariu, cade īnsă īn dizgraţie şi proiectul este aruncat īn braţele outsider-ului Daneliuc, care chibiţa pe līngă secretare şi portari. Versiunea finală a scenariului īi aparţine lui Daneliuc, deşi istoria oficială şi genericul filmului īl vor consemna doar pe Ursu.
Astfel, debutul lui Daneliuc stă sub-semnul paradoxului: unul dintre puţinii scenarişti romāni veritabili este nevoit să debuteze cu un proiect care nu-i aparţine şi, cu toate că rescrie integral scenariul, nu are dreptul să facă public acest lucru.
Aceasta īn timp ce reuşita filmului stă īn bună măsură şi īn calitatea scenariului (raportīndu-ne, cel puţin, la contextul epocii): dovedind o bună cunoaştere a psihologiei personajelor, lipsa de prejudecăţi īn ceea ce priveşte opţiunea pentru simplitatea dramaturgică, o ştiinţă a scrierii dialogurilor de nemaintīlnit pīnă atunci la un cineast romān cu excepţia - poate - a lui Pintilie şi Săucan.
Tot cu un debut şi tot cu un road movie, un coleg de peste Ocean al autorului "Cursei" (este vorba de Spielberg) avea să aibă mult mai mult noroc, īn pofida faptului că "Duelul" nu este deloc mai inspirat - nici dramaturgie, dar nici cinematografic - decīt "Cursa".
Anul 1975 este poate cel mai "strălucitor" din istoria Hollywood-ului de pe malul lacului Buftea. Se vorbeşte cu mīndrie despre īndeplinirea - pentru prima dată! - a planului la artă cinematografică: 25 de filme īntr-un an! Se analizează raportul cantitate/calitate şi se priveşte" cu ochi umeziţi de emoţie spre noul cincinal care va să īnceapă şi īn planurile căruia cinematograful īşi are şi el locul; nu de alta dar e mai degrabă industrie decīt artă. Cu sentimentul că sīntem şi noi un pic americani, dar cu frica (e '75!) de a recunoaşte că avem asemenea orgolii, īncheiem un capitol īn cinematograful romānesc. Iar filmul care īnchide stagiunea este un film cu plot şi sub-plot, cu suspense şi răsturnări de situaţie, cu personaje veridice care vorbesc uneori cam ciudat pentru nişte tovarăşi de nădejde ("O.K., bătrīne!") şi cu oarece happy-end; un road movie pe Transfăgărăşan: CURSA.
|