Alte filme:

 

SENATORUL MELCILOR

Ziarul: Timpul Autor: Mircea Dumitrescu Data: 1995-02-19

Mircea Daneliuc este unul din puţinele repere valorice pentru o posibilă şcoală cinematografica romānească. A realizat pīnă īn prezent două filme de scurtmetraj de ficţiune şi douăsprezece lungmetraje, inclusiv ultimul, Senatorul melcilor (1995). Am comentat, īn această revistă, filmografia sa cu prilejul lansării Patului conjugal, aşa că ne vom referi direct la ultima sa producţie. Senatorul melcilor — al şaizecişioptulea film romānesc de după decembrie 1989 —, prin indicarea efectelor intoleranţei, ale totalitarismului, ale răului, devenit o adevărată instituţie de stat, se apropie de precedentele Patul conjugal (1993) şi Această lehamite (1994), īncheind un triptic. Filmul este „fiziologia unui senator", o „fiziologie a politicianismului", a unui om şi a unui sistem devorate de un rău interior.

Pretextul radiografiei este week-end-ul senatorului Vārtosu undeva, la munte. Ne amintim că, īn lacob (1988), personajul titular care, īn Noaptea Crăciunului, se urcase īn cuva telefericului pentru a ajunge acasă mai repede, este şi el īmpins de o forţă providenţială spre o implacabilă confruntare cu sine. La fel, īn acest film, Vārtosu, un personaj memorabil, este şi el īmpins departe de Diavolul lume (Esprinceda y Deigado) īntr-o confruntare cu propriul sine, īn speranţa unei victorii, a unei recuperări, a unei re-naşteri. Dacă, īn Patul conjugal, Daneliuc investiga straturile de jos ale societăţii romāneşti post-decembriste, prin umilul personaj Vasiīe, dacă īn Această lehamite, s-a īndreptat spre stratul mediu al aceleiaşi societăţi, centrīndu-se pe intelectualul īnvins Bebe, de data aceasta, prin Vārtosu, investighează zona superioară a puterii.

Filmul este, de fapt, portretul unui nomenclaturist devenit, printr-o conjunctură favorabilă, poate şi prin sarcina trasată, „om politic", „reprezentant al poporului". īn mod sigur de „origine sănătoasă", īn sensul rigorilor regimului comunist, dornic de parvenire, perseverent şi mediocru, supus „disciplinei de partid", confecţionīndu-şi un comportament stas, el şi-a inhibat toate pornirile, toate poftele ce decurgeau dintr-un organism biologic sănătos. Odată restricţiile comportamentale abrogate, odată cenzura eliminată, toate aceste porniri, toate aceste pofte inhibate, s-au dezlănţuit stihial şi anarhic. Astfel, Vārtosu pare o forţă elementară a naturii. Pornirile şi poftele īi sīnt doar trupeşti.

Pentru el, mīncarea, băutura, apetitul sexual, somnul etc, nu sunt doar nişte fireşti necesităţi, ci scopuri īn sine, un mod de existenţă.Scopul vieţii lui se limitează la satisfacerea impulsurilor biologice, a instinctelor mai puternice decīţ orice. El nu există, de fapt, nu este, ci vieţuieşte, se tīrăşte. Nu depăşeşte prin nimic profanul, nu poate depăşi contingentul, se comportă, īn cele din urmă, ca o fiinţă subumană, fără nimic īnsă din naturaleţea animalelor propriu-zise. Prezenţa lui este subsumată mereu cantitativului, niciodată calitativului, este īntotdeauna consumatoare, nu şi creatoare.

Prin urmare, are un extraordinar potenţial distructiv. El nu merge, se repede, se rostogoleşte, se prăvale, se aruncă, dă năvală. De aici, mitocănia lui, tonul răstit şi arogant, agresivitatea lui. īnţelege totul la modul cel mai primitiv cu putinţă, inclusiv relaţiile cu ceilalţi. El este autoritar, dar lipsit de autentică autoritate. Mitocan, agresiv, atoateştiutor, şiret, el pare inteligent. Dar nu este. Golit de orice fior spiritual, de orice vibraţie -sufletească, superficial şi obraznic, el este pur şi simplu un prost. Ori, dacă va fi fost cīndva inteligent, pactul cu răul, laşitatea, duplicitatea etc, l-au prostit, l-au imbecilizat. Şmecheria īi mai dă o falsă īnfăţişare de om inteligent. Seninătatea, bonomia trucată cu care mimează rudimente de limba franceză, unele detalii comportamentale pitoreşti īl fac, aparent, simpatic. Privit cu mai multă atenţie, īl descoperim īn toată hidoşenia lui. Tocmai aspectul aparent simpatic poate fi o capcană. Ca şi īn majoritatea filmelor Iui Milos Forman, există pericolul ca, datorită falsului ton binevoitor, glumeţ, umoristic, semnificaţiile reale ale personajului să se estompeze. Este meritul lui Daneliuc că acest lucru nu se īntīmplă.

Vīrtosu preia de Ia fostul nomenclaturist, din precedenta Iui ipostază, teama. Teama de a fi implicat, teama de a se implica, de a avea responsabilităţi, teama de a avea iniţiative, de a se afla ceva īn legătură cu persoana lui, cu faptele Iui, cu īntīmplările īn care a fost, fără să vrea, părtaş sau martor. El vrea să fie din punctul de vedere al obligaţiilor, un anonim, dar nu din punctul de vedere al privilegiilor, vrea să fie „cineva", vrea să fie situat cīt mai sus posibil şi să deţină cīt mai multă putere. Este o teamă maladivă, obsesivă, combinată de acea „secretomanie" atīt de caracteristică vechiului regim comunist. La Vīrtosu, această teamă cuplată cu secretomania capătă forme groteşti, aspecte aberante, accente dizolvante. Vīrtosu este stimulat, īn comportament, īn relaţiile cu ceilalţi, de o atitudine „paternalistă". īi place să fie considerat de toţi ceilalţi ca un „tată", „un părinte", un şef „cu faţă umană". Dar fără să-şi asume responsabilităţi concrete, obligaţiile fireşti unei asemenea funcţii. De aceea, limbajul său este un amestec de familiarisme şi „limbă de lemn".

De fapt, această mască ascunde, cu destulă stīngăcie, un egoism feroce, o poftă elementară, aproape animalică, de posesiune, de devorare. Alte măşti purtate cu stīngăcie - sīnt cete ale generozităţii şi tandreţei. Tocmai de aceea, cīnd vrea să pară generos şi tandru, el ne apare şi mai respingător. De aici, opacitatea perfectă la suferinţele celorlalţi. Dar cine sīnt ceilalţi? Ei sīnt melcii, nevertebratele, cei care — ca şi el — nu există, nu trăiesc, nu sunt, ci se tīrăsc, supravieţuiesc. Singura diferenţă este aceea că Vīrtosu, „cel ales", are muşchii mai puternici, muşchii pe care īi stimulează puterea, o putere dobīndită īntr-o conjunctură favorabilă, prielnică nonvalorilor. El este un melc mai mare.

De fapt, el ar putea fi schimbat oricīnd cu oricare din supuşi, cu oricare din alegătorii săi, pentru că nici el, nici „alegătorii" săi nu reprezintă o valoare morală, spirituală. Ei sīnt interşanjabili. Fiecare poate fi schimbat cu fiecare. Universul propus de Daneliuc este un univers al nevertebratelor, al tīrītoarelor, al deriziunii şi nimicniciei. E un univers uman aflat īn proces de destrămare, de pulverizare, aflat sub asaltul unui rău irezistibil. Un rău care este starea normală a acestor vieţuitoare componente ale unei colectivităţi aflate sub imperiu nenorocirii, distrugerii şi morţii. Această viziune deprimantă este, pe de o" parte, expresia stării de spirit a omului modern, care trăieşte īntr-un timp dizarmonic, iar pe de altă parte, semnifică o nouă incursiune īn subteranele lui homo valachicus, īncă o călătorie īn „infernul romānesc", acolo, la temelie, unde se află un rău pe care nu-t cunoaştem şi, poate, nici nu vrem să-l cunoaştem.

Există salvare? Există posibilitatea unei renaşteri? Putem reveni la normalitate? Bineīnţeles, da! Acesta este răspunsul lui Daneliuc. Prin incendierea casei ţiganilor, el sugerează metaforic renaşterea noastră, renaşterea societăţii romāneşti, care nu poate avea loc printr-o cīrpeală, prin jumătăţile de măsură tradiţionale, ci prin radicalizare, prin reinstaurarea valorilor morale şi spirituale, prin căutarea adevărului, oricīt de dureros ar fi acesta. Adică, soluţia pentru stīrpirea răului din noi nu se află aiurea, ci īn noi. Interesant este că, chiar īn Vīrtosu, dincolo de ceea ce vedem cu ochiul liber, pot fi sesizate uşoare, fragile, confuze urme de spiritualitate, īntr-un amestec iraţional de viziuni apocaliptice şi aspiraţii paradisiace. Ar fi semnul că, īn fiecare, ar putea exista o posibilitate de salvare, oricīt de ticăloşit ar fi īn aparenţă.

Interpretarea lui Dorel Vişan, īn rolul protagonistului, este puternică, viguroasă, dar şi subtilă, rafinată, nuanţată. Jocul său este de o naturaleţe, de o spontaneitate şi inventivitate cu totul remarcabilă. īn toată cinematografia noastră nu mai găsim decīt un singur rol la fel de bine individualizat — e vorba de lacob şi filmul cu acelaşi nume, aparţinīnd tot lui Mircea Daneliuc.

Prin Senatorul melcilor, un film bine construit, bine ritmat, cu o imagine uneori de excepţie, cu un montaj excelent, Mircea Daneliuc īncheie, probabil, o perioadă din zbuciumata sa creaţie cinematografică īn acelaşi timp, el se īntoarce Ia detaşarea, la precizia şi densitatea filmelor sale de īnceput.

Mircea DUMITRESCU

 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]