Alte cărţi:

 

Cele mai tampite momente

Ziarul: Rev. Dilema veche
Autor: Marius CHIVU Data: nr. 789, 4-10 aprilie 2019


Īn curīnd, opera lui Mircea Daneliuc (n. 1943) va număra mai multe cărţi decīt filme. De altfel, literatura a survenit īn momentul īn care cariera sa de cineast intra īn hiatus: se face aproape un deceniu de cīnd Mircea Daneliuc n-a mai făcut un film, dar īn tot acest timp, de la debutul din 1997 cu romanul Pisica ruptă, a publicat aproape douăzeci de cărţi – roman, proză scurtă şi teatru –, cărţi bune, interesante, dar inegale.
Volumul Cele mai tīmpite momente numără cinci proze scurte şi o nuvelă şi apare la doi ani de la Dulci meleaguri (Editura Charmides, 2016), o colecţie mai amplă de povestiri pe care pare să o continue tematic şi stilistic. De altfel, ca şi Mihai Măniuţiu, un alt regizor (de teatru) convertit la proză (scurtă), Mircea Daneliuc şi-a delimitat strict o zonă īn care se mişcă dezinvolt şi recognoscibil din cīteva fraze. Formula sa narativă predilectă este monologul sau discursul indirect liber al unui narator neortodox care deseori face cu ochiul către cititor īn vreme ce pare că-şi abuzează personajele. Căci dacă e ceva ce-ţi sare īn ochi atunci cīnd citeşti o pagină de Mircea Daneliuc este felul nervos (pīnă la isteric) īn care acţionează şi vorbesc personajele, aflate permanent īntr-o stare de conflict, de ripostă, frustrare, cădere sau sfīrşeală. Titlul Cele mai tīmpite momente spune din capul locului ce ascund copertele cărţii: o suită de momente critice, īntīmplări neprevăzute, situaţii care escaladează, dīnd peste cap, uneori la propriu, viaţa personajelor, aducīndu-le īn punctul pierderii controlului.
Protagoniştii celor şase proze din acest volum – majoritatea bărbaţi singuri, neīnţeleși sau părăsiţi, aflaţi īn pragul vīrstei a treia, bucureşteni – se confruntă cu situaţii la limita existenţei. Un cuplu de pensionari cultivă o plantaţie de marijuana la subsolul blocului īn momentul īn care soţia, apoi şi fiul, sīnt arestaţi din cauza unei imprudenţe, iar bărbatul se vede nevoit să nege că ar fi ştiut vreodată ce se-ntīmplă sub nasul lui. O bătrīnă singură īn casă cade pe jos semiinconştientă urmărind apoi, cu mare nemulţumire, efortul menajerei care o găseşte de a salva situaţia. Un taximetrist divorţat, fost profesor, dat afară din īnvăţămīnt īn urma altercaţiei cu un elev, este convocat la şcoală unde fiul lui apăruse cu o grenadă, iar īn trafic, īn timp ce-şi evaluează nervos situaţia şi viaţa, produce un accident. Un bărbat moare reparīnd centrala termică, dar monologul său continuă (vezi fragmentul de mai jos). Un bărbat emigrat īn State este găzduit o vreme īn casa unui prieten mai vechi, dar relaţia dintre cei doi se deteriorează rapid pe fondul unui fenomen natural straniu.
Nuvela „Cu ferestrele bine īnchise“, cel mai amplu text al cărţii (totuşi, mai lung decīt ar fi fost cazul), este o distopie eco, o parabolă politică de un absurd ionescian: groapa de gunoi de la marginea Bucureştiului avansează ameninţīnd să acopere oraşul, alimentată fiind de deşeurile (radioactive?) venite din Europa. Protagonistul, un pensionar singur, părăsit de soţie şi al cărui băiat a plecat īn străinătate, este deranjat de mirosul pestilenţial care se revarsă īn valuri asupra cartierului Bazilescu, astfel că depune plīngeri şi face petiţii alături de alţi cetăţeni, semnalīnd autorităţilor problema, doar pentru a constata că este vorba de o „situaţie“ oficială: Romānia acceptă (sau n-are de ales) să devină groapa de gunoi a Europei. Duhoarea este un adevărat suprapersonaj al nuvelei şi este remarcabilă dexteritatea lexicală cu care Mircea Daneliuc descrie, prin vocea protagonistului său, conglomeratul olfactiv neidentificat (hidrogen sulfurat, sulfat de amoniu, cadmiu?) care se insinuează intermitent pe străzile oraşului, īn casele şi īn corpurile oamenilor. Subiectul este ingenios, are potenţial deopotrivă comic şi macabru, dar substratul politic naţionalist, chiar dacă mai mult sugerat decīt problematizat, este cumva lamentabil.
Pe cīt de savuroasă īn tensiunea şi pitorescul ei situaţional, pe atīt de solicitantă poate fi proza densă şi alertă a Mircea Daneliuc, al cărui simţ dramatic se manifestă linear, fără momente de respiro. Deopotrivă pitoresc şi intelectual, preţios şi agresiv, percutant şi logoreic, limbajul personajelor, al cărui flux este redat īn dialog, monolog sau stil indirect liber, constituie una dintre mărcile prozei lui Mircea Daneliuc, capabil să genereze un verbiaj ce ţine loc de epic sau de psihologie. De altfel, personajele sale n au atīt complexitate, cīt intensitate şi nu evolează, ci acţionează – procesele lor de conştiinţă fiind adevărate recitaluri fără martori, riposte īn surdină sau exprimate cu patos. Astfel, fiecare proză a lui Mircea Daneliuc se manifestă ca un act strict necesar, inevitabil, ultim, se desfăşoară ca o urgenţă.
***
Mircea DANELIUC  Cele mai tīmpite momente
Băi, ce noroc am avut! Că puteam să ard ca un şobolan, să dau foc la casă, Doamne fereşte, şi cu vesta asta pe mine, de fīş… Nu-mi vine să cred c-am scăpat, vine soţia şi te găseşte… ferească Dumnezeu, scrum! Iau o gură din tăritură şi mă gīndesc cīt de prost pot să fiu. Mai mult īncerc să mă liniştesc. Apăs pe telecomandă, să mă derutez oareşicum, nimic, harneală, daţi-vă naibii, comut, poate dau de vreo reclamă cu medicamente, dacă sīnt norocos. Apuc să văd cīt e ora, aia de-o afişează īn colț la televizor… şi douăşcinci, īnchid, mai rău te iriţi. Zac aşa, cum să spun, aşa… cu ochii īn sticla aia a lui, nu-mi vine nici să mă scol şi zăresc ceasul de pe măsuţă: şapte şi un sfert. Ce vorbeşti?! E īn urmă? A īnceput să rămīnă şi ăsta? Păi nu i-am schimbat-o? Mă ridic, īl iau şi m-aşez, mai sorb un pic din ce-am pus: mortăciune. Stă de zece minute. Mişc de baterie, s-o fi oxidat; īn sfīrşit, o ia băiatu’ din loc şi-l potrivesc la cīt văzusem adineaori la Ştiri. Secundarul bun, se īnfige, se duce. Mă aştept din clipă īn clipă să se blocheze din nou. Dacă ceasu-i bulit, cade iar, dă o tură, două şi īnţepeneşte. Dar nu, a luat-o, e hotărīt. Mai gust o din aia şi-aştept să l văd ce are de gīnd. Nimic, face treabă. Cine ştie ce-a fost…
Afară s-a-ntunecat. Ninge mai repede, cumva, s-a pornit. Să ştii că se pune. Nu mă ridic, mă uit la ninsoare, mi-e bine aşa. Cīnd stai dus pe-ntuneric şi te gīndeşti, simţi aşa ca o sare, ca un praf peste tot la ce-ţi umblă mintea. Nu rezişti mult la asta, nu poţi nu ştiu cīt, că-ţi vine imediat să fumezi, dar cīt stai nu e rău, mai ales dacă nu i nimeni pe līngă tine să-ţi aprindă lumina. Nu mă mişc, am avut un noroc din ăla porcesc… Am un ceas de perete şi deasupra chiuvetei, nu se vede acum. Īl văd pe ăsta de-aici, de līngă pahar, fosfor, merge, n-are nici o durere de cap. Mă mir c-a stat aşa, din senin.
Şi mă răcesc dintr-odată pe şira spinării, mă trece un gīnd că s-a constatat, nu ştiu de unde am auzit, au spus undeva, că astea se opresc uneori la momentul morţii precis şi aşa rămīn pe vecie, să ştii cīnd a decedat proprie-tarul. Ceasul lui Ceauşescu n-a stat? Se cunosc mii de cazuri. Te pomeni că s-a oprit cīnd mi-a buşit focu-n mufă, că pe la ora aceea era şi-am scăpat la mustaţă, cred că se aştepta să dau colţul. S a cam păcălit. Doamne, să ştii c-am avut un noroc!… Miros şi urīt, a şorici. Nici nu m-am uitat ce-am īn păr. Venea de la magazin şi găsea deşteptătorul că stă. Īţi dai seama? Īntre mecanism şi om există o frăţie, pentru că el măsoară viaţa pe care o ai, nu-i un obiect aşa, nu ştiu cum, unele costă o geantă de bani. Ai un ceas, īl mai schimbi, cumperi altul peste nu ştiu cīţi ani; fiecare īncepe să calculeze imediat ce-l pui la ora exactă.

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]