Alte cărţi:

 

Andreas Andrada

Ziarul: Rev. Orizont
Autor: Octavian Soviany Data:nr.06/2017


Cartea neagră a adolescenţei

Acum douăzeci de ani, după o prodigioasă carieră cinematografică, Mircea Daneliuc īşi făcea debutul ca prozator cu romanul Pisica ruptă (1997), care īl impunea de la bun īnceput ca pe o voce de o reală originalitate, căreia unii comentatori i-au descoperit īndepărtate rădăcini celiniene. Convertindu-şi (aşa cum scria Ioan Groşan) sarcasmul cinematografic īn sarcasm epic, Daneliuc se dovedea, printre altele, un portretist excepţional, un satiric dezabuzat, sensibil la grotesc şi absurd, īnzestrat cu o rară ştiinţă a dialogurilor. Romanele care au urmat (Marilene, Strigoi fără ţară, Petru şi Pavel, Ora lanti – ca să menţionez doar cīteva titluri) nu au făcut decīt să confirme aceste calităţi, completīnd, fiecare īn felul său, imaginea unui prozator care stăpīneşte iţele romanului la fel de bine ca şi pe acelea ale camerei de filmat şi a unui moralist oripilat de excrescenţele maligne ale naturii umane, pe care societatea romānească actuală i le-a pus cu generozitate la dispoziţie.

Cel mai recent dintre aceste romane, Andreas, Andrada (Editura Tracus Arte, 2016), transpune, īn cheia proprie a prozatorului, romanul adolescenţei, o adolescenţă a zilelor noastre, cinică şi total lipsită de idealism, cu droguri şi sex, cu „ieşiri la produs“ şi curse automobilistice nocturne pe bulevardele Bucureştiului, cu derută şi inadaptabilitate, lipsită de repere morale şi lipsită de repere īn general. Desigur, fauna umană care populează cartea lui Daneliuc ne este īntrucītva familiară; o īntīlnim din abundenţă la autorii ultimelor promoţii literare (mă gīndesc, bunăoară, la romanele Cristinei Nemerovschi); diferenţa este una de viziune şi de accent axiologic. Īn timp ce tinerii prozatori empatizează cu personajele lor şi le īnfăţişează stilul de viaţă ca pe un act de sfidare la adresa establishmentului, perspectiva lui Daneliuc este cea a observatorului imparţial, care īncearcă să redea „obiectiv“ filmul realului, fără empatie, dar şi fără resentiment. Deschiderea sa spre social este mai amplă: tribulaţiile adolescenţei sīnt doar unul dintre aspectele ce caracterizează o societate bolnavă, īn care răul moral circulă de la o generaţie la alta, metastazează, se răspīndeşte īn toate organele corpului social şi e la fel de contagios ca şi SIDA. Anterioară maladiei trupeşti pe care personajele cărţii şi-o transmit unele altora e maladia morală, pe care cei tineri o moştenesc de la cei vīrstnici, care, la rīndul lor, sīnt corupţi, lipsiţi de scrupule, preocupaţi exclusiv de căpătuială. Grija excesivă pe care le-o poartă progeniturilor face din acestea nişte fiinţe derutate şi lipsite de iniţiativă. Existenţa lor e una larvară, mimetică, stilul lor de viaţă e departe de a fi un act de sfidare, nici măcar nu pare a fi rezultatul unei opţiuni, e pur şi simplu imitaţia mecanică, mai mult sau mai puţin conştientă, a modelului „cool“. Este motivul pentru care aceste personaje sīnt lipsite de individualitate, poartă toate īnsemnele „turmei“, cu deprinderile şi cu limbajul ei specific. Lipsite de consistenţă, ele sīnt nişte „voci“ sau mai degrabă o unică voce, căci limbajul lor e sută la sută identic şi e de fapt un infra-limbaj, un soi de argou sui-generis, o limbă dejecţională, pe care prozatorul o redă cu o siguranţă şi cu o dezinvoltură de invidiat: „Du-te şi-n chilu farfuzii, mi se rupe īn paişpe, da ca chestie, aşa, ca să vezi! Ce i-a lipsit, bă, la mine, c-a avut tot ce-a vrut? Că n-am sărit să-i iau şcrabele alea de cizme, n-am venit pregătit, nu i-am spus? Nu, că are ea bani. Ai?, plăteşte, să fii sănătoasă, mă doare-n pantof. Să-ţi fie de bine. Băi, ascultă ce-ţi spun, nici una nu-ţi dă plasă dacă n-are ceva aranjat dinainte. Nu pleacă fata īn gol. Se cară cīnd are spatele asigurat. Treaba e veche, la mine venea că maşină, că un parfumel, un club, nu ştiu ce, da aşa mi se rupe că nu pot să-ţi spun!“.

Verva de caricaturist a lui Daneliuc se exercită acum asupra limbajului, care, ca orice caricatură, suferă de o hiperexpresivitate suspectă, tumorală aproape. Iar romanul său, care mizează īn primul rīnd pe monologul interior şi pe dialog, funcţionează (aspect pe care l-am menţionat şi cu alte prilejuri) după principiul „probei de microfon” şi e mai mult acustic decīt vizual. Iar, īn acest context, cred că se poate vorbi despre anumite rădăcini caragialiene ale prozei lui Daneliuc: personajele sīnt caracterizate (ca şi īn teatrul lui Caragiale) prin limbaj, dar printr-un limbaj mai aparte, care şi-a pierdut parţial funcţia de comunicare, dar şi-a pierdut mai ales orice īncărcătură conceptuală, tinzīnd să se reducă la interjecţie, e mimic şi gestual. Şi tot de descendenţă caragialescă este şi viziunea īn registru hiperbolic, tendinţa de a „mări“, ca sub lentilele unui microscop, aspectele abjecte ale realului, care, īn felul acesta, dobīndeşte dimensiunile unui infern caricatural, lipsit de orice prestanţă metafizică.

Īn fond, la fel ca şi Caragiale, Daneliuc lasă impresia unui mizantrop preocupat īn exclusivitate de aspectele negative ale naturii umane, care capătă īn proza lui dimensiunile unui „rebut ontologic“. Andreas, Andrada mai adaugă astfel o pagină la dosarul clinic al societăţii actuale, pe care autorul l-a elaborat de-a lungul anilor īn cărţile şi filmele sale şi este, īnainte de toate, un roman a la Daneliuc. Un prozator incomod (la fel de incomod ca şi personajul cu acelaşi nume), nu prea agreat de autorii topurilor literare, deşi nimeni nu i-a contestat, după ştiinţa mea, nici valoarea, nici originalitatea.
 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]